Jak si mohu uplatnit reklamní předměty do firemních nákladů?

Daňová optimalizace je pro mnohé alchymie a termíny daňového přiznání každoroční strašák. Tuto povinnost si však musí splnit každý z nás a tak se snažíme náklady snížit a optimalizovat co nejvíce!

Ze zákona o daních z příjmů § 25 odst. 1) t) vyplývá, že jako daňové výdaje (náklady) nelze uznat “výdaje na reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary”.

Předpis ale pokračuje větou: “Za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není s výjimkou tichého vína předmětem spotřební daně.”

Z textu zákona tedy vyplývá, že do nákladů může být zařazen dárkový předmět, který:

  1. je opatřen značkou, názvem firmy, popř. propagovaného zboží nebo služby,
  2. hodnota předmětu nepřesahuje 500 Kč (u plátců jde o částku bez DPH),
  3. není předmětem spotřební daně (nejde tedy o alkohol, cigarety nebo kanystr benzínu).

Uznatelnost odpočtu DPH

Zákon o DPH uvádí v § 72 odst. ), že “plátce nemá nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění použitého pro reprezentaci, které nelze … uznat za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů, s výjimkou plnění podle § 13 odst. 8 písm. c).

Výjimka a § 13 odst. 8) c) říká, že za dodání zboží se nepovažuje “poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč, a nebo poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty v rámci ekonomické činnosti”.

Z uvedeného ustanovení zákona tedy vyplývá, že z poskytnutí reklamního nebo dárkového předmětu do 500 Kč

  1. nemusím odvádět DPH,
  2. můžu uplatnit plný odpočet DPH.

Po splnění všech výše uvedených podmínek mohou být tyto reklamní předměty považovány za daňově uznatelné náklady. V případě pochybností ze strany správce daně je poplatník povinen prokázat, že se skutečně jednalo o reklamní předměty, které splňovaly náležitosti pro daňovou uznatelnost (například prostřednictvím dokladů o nákupu, faktur či fotografií). Okruh potenciálních příjemců těchto dárků není žádným legislativním předpisem omezen.